A A A

Performance na dźwięk III
Hommage à Andrzej Bieżan

Wydarzenie artystyczne Performance na dźwięk III, Hommage a Andrzej Bieżan, które odbyło się 20.09. 2016 r., miało charakter dwóch autorskich odsłon. Część pierwszą stanowiła opera  Marcina Jerzego Krzyżanowskiego – wiolonczelisty, który z zaproszonymi gośćmi wykonał utwór PHILOTROL. Utwór został napisany do libretta, opartego na książce Jasia Kapeli „Dobry Troll”. Wykonawcami utworu byli Marcin Jerzy Krzyżanowski – wiolonczela, Jaś Kapela – narrator, Mariusz Pędziałek – rożek angielski, Paulina Owczarek – saksofon barytonowy, Susanna Jara-Małecka – wokal, bandura, Małgorzata Tekiel – gitara basowa, Tadeusz Sudnik – elektronikalia.

Autorem koncepcji drugiej części wieczoru zatytułowanej FILMACTIVITY był Tadeusz Sudnik, który zaproponował wykonanie utworu improwizowanego do  filmu Jacka Jędrzejczaka zrealizowanego we współpracy z Piotrem Cieślikiem BLIND SHOPS. Do wykonania tej wielkiej improwizacji zostali zaproszeni, Tadeusz Sudnik, Paulina Owczarek, Zdzisław Piernik, Jerzy Kornowicz, Ryszard Latecki, Ryszard Ługowski. Przed tytułową improwizacją zostały wykonane dwa utwory. W  dynamicznych duetach zagrali Tadeusz Sudnik z Jerzym Kornowiczem oraz Zdzisław Piernik z Ryszardem Lateckim. Ten udany muzycznie wieczór zgromadził artystów z Warszawy i Krakowa i trwał od godziny 17.30 do 21.00. 

 

Wielu uczestników wieczoru znało osobiście Andrzeja, wspólnie tworzyli i nagrywali płyty muzyki eksperymentalnej. W wieczorze wzięli udział również artyści nie znający osobiście Bieżana, ale którzy doceniają i czerpią inspirację z jego twórczości. W czasie wieczoru zostały zaprezentowane różne działania muzyczne jak również, performance’y dźwiękowe, działania multimedialne, oraz film, który był swoistą partyturą do improwizacji dźwiękowych.

 

Andrzej był artystą łączącym różne dziedziny sztuki, eksperymentował w obszarze muzyki, sztuk wizualnych, teatru i sztuki performance. – Był akademickim kompozytorem, a jednocześnie rasowym kontestatorem. Dziś jego muzyka okazuje się zaskakująco aktualna – mówił w „Bitej godzinie” Bolesław Błaszczyk, eksperymentujący wiolonczelista i badacz twórczości Andrzeja Bieżana.

Studiował kompozycję u Piotra Perkowskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (dyplom 1972). Był współzałożycielem kilku grup muzyki kreowanej (m.in. Materials Service Co., Grupa Muzyki Intuicyjnej, Sesja 72, Niezależne Studio Muzyki Elektroakustycznej), z którymi jako pianista brał udział w różnych koncertach i festiwalach (m.in. Warszawska Jesień, Jazz Jamboree, Inventionen). Skomponował muzykę do wielu spektakli teatralnych. Od 1982 był dyrektorem poznańskiego Teatru Lalki i Aktora „Marcinek”.   Kompozycje  Miecz Archanioła (wersja na taśmę, 1980) i Isnt’it? (1983) powstały w Studio Eksperymentalnym Polskiego Radia, pierwsza z nich przy współpracy Marii Budzich-Szreder, druga – Tadeusza Sudnika. Był współtwórcą (razem z Krzysztofem Knittlem, Mieczysławem Litwińskim i Tadeuszem Sudnikiem) legendarnego  zespółu Cytula Tyfun da Bamba Orkiester.

 

Część I

Od lewej: Paulina Owczarek, Mariusz Pędziałek, Małgorzata Tekiel

 

Jaś Kapela, Susanna Jara-Małecka, Marcin Krzyżanowski

 

Część II

Tadeusz Sudnik (w głębi) i Jerzy Kornowicz

 

Ryszard Latecki, Zdzisław Piernik

 

Zdzisław Piernik, Marcin Krzyżanowski, z tyłu Tadeusz Sudnik i Ryszard Ługowski (po prawej)