Tomasz Wilmański

EMOH

25 listopada - 10 grudnia 2005



Tomasz Wilmański (ur. 1956 r. w Szczecinie); w latach 1977-1982 studiował rzeźbę w PWSSP (obecnie ASP) w Poznaniu. W 1982 roku założył i do dzisiaj prowadzi Galerię AT w Poznaniu. Współprowadził w latach 1983-1987 (wraz z Cezarym Staniszewskim) Galerię RR w Warszawie. W swojej sztuce zajmuje się rzeźbą, instalacją dźwiękową, rysunkiem, książką artystyczną, poezją wizualną, performance. Zrealizował kilkanaście tzw. książek artystycznych (w większości unikatowych) m.in. The Flesh became the Word, Apokryfy, Dżungla, Dźwięk, W ogrodzie Bruna, Bon Ton, MOD. Prace artystyczne prezentował na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce m.in. w Galerii Akumulatory 2 Poznań, Galerii BWA Lublin, Galerii Awangarda BWA Wrocław, CSW Zamek Ujazdowski Warszawa, Muzeum Okręgowym Bydgoszcz, Bunkier Sztuki Kraków, Galerii XX1 Warszawa, Galerii AT Poznań, Galerii Oko/Ucho Poznań oraz wystawiał w Niemczech, Kanadzie, Austrii, Francji, Włoszech, Estonii, Afryce Południowej, Szwecji. Mieszka i pracuje w Poznaniu.

Website: http://free.art.pl/wilmanski

Realizacja pracy p.t. EMOH jest konsekwencją i bezpośrednim nawiązaniem do książki artystycznej MOD, którą Wilmański zrealizował w 1997 roku. Tam litery D, O, M przemieszczały się na kolejnych kartkach papieru, budując zaskakujące konfiguracje zapisu znaczeniowego. Wystawa EMOH w swoim założeniu jest opowieścią o niespełnieniu, niepokoju, o mentalnej rozterce dotyczącej przynależności do określonego miejsca (przysłowiowego domu czy schronienia) - zarówno w sensie fizycznym, jak i przede wszystkim mentalnym. To co oznacza szeroko rozumiane słowo dom, tu w tej realizacji, przewrotnie zapisywane od tyłu w języku angielskim, jest pretekstem do pogłębionej refleksji nad własną tożsamością. EMOH to poetycka praca o tym, co wyznacza i niejednokrotnie uniemożliwia nasze pełne Bycie w świecie. Wystarczy powiedzieć mod i już nie ma gdzie wrócić - sentencja napisana przed laty przez Mariusza Kruka - była w jakimsę sensie dla Wilmańskiego inspiracją do rozwinięcia jej sensów egzystencjalnych i zbudowania wizualnej notacji ikonograficznej. Na wystawę EMOH składają się: cykl obrazów wykonanych białą olejną farbą na papie dachowej oprawionych w żelazne, zardzewiałe ramy, oraz permanentna projekcja na ścianę galerii filmu wideo (animacja komputerowa literowej kompilacji budującej słowo EMOH).

Jest to druga wersja wystawy EMOH, pierwsza była prezentowana w maju 2005 w Galerii Oko/Ucho w Poznaniu. Wystawie towarzyszy katalog.