A A A

Piękne Kłamstwa VIII,
Oświecenie/Enlightment

Spotkanie performerów

Ogrody Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego

12 czerwca 2015 godz. 15.00 – 18.00

 

Uczestnicy: Terese Longva, Rita Marhaug,  Pavana Ried (Norwegia),
Marta Bosowska, Ryszard Ługowski, Grzegorz Rogala i Joanna Krzysztoń, Wojciech Wierzbicki i Jarosław Perszko, (Polska).

Kuratorka: Eulalia Domanowska

Projekt uzyskał wsparcie władz Miasta Bergen

Projekt "Piękne kłamstwa" przez siedem lat odbywał się w ogrodach Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie jako część Nocy Muzeów. Organizujemy Piękne Kłamstwa, bo uważamy, że performance i akcje artystyczne mają największy sens nie w galeriach, gdzie ogląda je elitarna publiczność w całkowicie sztucznej sytuacji, lecz w przestrzeni publicznej, gdzie odbiorcami są przypadkowi widzowie. Tytuł "Piękne kłamstwa" nawiązuje do dwóch zjawisk: postmodernizmu i romantycznego rozumienia natury. Piękno natury jest przede wszystkim romantyczną koncepcją, podkreślającą psychologiczny związek przyrody z człowiekiem, który podziwiał i kontemplował jej potęgę. Postrzegano ją jako malowniczy obraz, zapominając o ciężkiej pracy jakiej wymaga rolnictwo związane z naturą. Postmodernizm przyniósł zaś ze sobą teorie gry, role i maski, manipulacje. Artyści odnosili się do tych zjawisk w swoich działaniach.

Pierwsze dwa spotkania były projektem polskich i norweskich performerów. Kolejne trzy pokazywały także artystów z Niemiec, Finlandii, Ukrainy i Francji. Tematem ostatnich festiwali było światło. Świetlne projekty 2014 roku pokazano w ramach Festiwalu "Fabryka światła" w przestrzeni publicznej w Przasnyszu. Każdego roku zapraszamy kilkunastu twórców. Przez nasze spotkania przewinęło się ich już kilkudziesięciu. W tym roku powracamy do kontynuacji spotkań performerskich norwesko – polskich.

Tematem tegorocznej edycji było "oświecenie". Tytuł nawiązuje do zarówno oświeceniowych idei XVIII stulecia, wieku rozumu, jak i wschodnio- azjatyckich praktyk kontemplacyjnych. Artyści przygotowali różne akcje i działania. Środkiem wyrazu dla Rity Marhaug jest przede wszystkim ciało, choć używa także przedmiotów i innych rekwizytów. W ciągu ostatnich lat zaczęła wykorzystywać bardziej poetyckie materiały, jak tkaniny czy maski.  Postać "Niewidomej artystki/ The Blind Artist" po raz pierwszy pojawiła na Infr'Action organizowanej podczas Biennale w Wenecji w 2013 roku. 

Jarosław Perszko wykonał akcję "100 oddechów" nawiązującą do energii życia, ale też praktyk wschodnich. Dźwiękowy performance "Samotność w twierdzy gór" Ryszard Ługowski poświęcił ostatniej tragedii trzęsienia ziemi w Nepalu.  Joanna Krzysztoń i Grzegorz Rogala wykonali poetycką akcję ,,Pranie jesiennego światła ". To zdarzenie na temat czasu, pamięci i nostalgii za utraconymi chwilami oraz daremnymi próbami ich zatrzymania, o fascynacji urodą czarno – białych fotografii, abstrakcyjnej gry światła i cienia. Tematy gender, imigracji, religii, polityki i inne porusza w swoich działaniach Pavana Ried, artystka urodzona w Tajlandii, która w swoim życiu wędrowała przez różne, kultury i społeczeństwa. Performance widzi jako relację między ludźmi, miejscem i czasem.

Eulalia Domanowska

 

Rita Marhaug

 

Terese Longva

 

Terese Longva i Pavana Ried

 

Pavana Ried

 

Joanna Krzysztoń i Grzegorz Rogala

 

Jarosław Perszko

 

Ryszard Ługowski, z tyłu Wojciech  Wierzbicki

 

Marta Bosowska

 

kuratorka Eulalia Domanowska i Jarosław Perszko