Usługa języka migowego
A A A
Instagram Facebook YouTube

American Can / Arszyn gra De Marię
Krzysztof Topolski

Performance realizowany w ramach projektu FESTIWAL SZTUK WIZUALNYCH. RELACJE

 

Krzysztof Topolski, Milena Stryjewska

 

Performance Krzysztofa Topolskiego stanowił hołd dla interdyscyplinarnych poszukiwań nowojorskiej awangardy lat 60tych i składał się z dwóch części. Obie były próbą autorskiej reinterpretacji działań dwóch ważnych amerykańskich artystów.

 

Karol Szafraniec, Grzegorz Borkowski

 

American Can to powtórzenie akcji Maksa Neuhausa – perkusisty, cenionego interpretatora utworów czołowych dwudziestowiecznych kompozytorów. Neuhaus w pewnym momencie wkroczył w obszar sztuki, tworząc instalacje dźwiękowe i muzyczne happeningi.

 

 

Arszyn gra De Marię to wykonanie dwóch utworów (Cricket Music, Ocean Music) Waltera De Marii na perkusję i nagrania terenowe. De Maria – kompozytor, rzeźbiarz, ilustrator, artysta konceptualny, ważna postać nowojorskiej sceny awangardowej. Z wykształcenia malarz, przyjaźnił się z prekursorem minimalizmu La Monte Youngiem, co sprawiło, iż zainteresował się muzyką i dźwiękiem (jako perkusista i kompozytor). W późniejszym okresie dał się poznać przede wszystkim jako pionier land artu.

 

 

Wieczór z Krzysztofem Topolskim był transowym, zmysłowym doświadczeniem. Poprzez przypomnienie dzieł amerykańskich awangardzistów, stanowił też refleksję nad muzyką, dźwiękiem i ich wykorzystaniem w polu sztuki.

 

 

KRZYSZTOF TOPOLSKI – artysta dźwiękowy, perkusista, autor projektów z dziedziny muzyki i sztuki dźwięku. Zajmuje się field recordingiem, akustyczną ekologią i krajobrazem akustycznym. Tworzy instalacje dźwiękowe. W jego pracy kluczowe pojęcia to noise, soundscape i groove. Interesują go poszukiwania w sferze perkusji oraz live electronic, muzyka improwizowana i elektroakustyczna, komponuje przy użyciu komputera, Organizuje prezentacje i wykłady poświęcone muzyce współczesnej, akustycznej ekologii i sztuce dźwięku oraz prowadzi warsztaty.
Był kuratorem projektu edukacji dźwiękowej Ucho w Wodzie czyli działania dźwiękowe na Wyspie Sobieszewskiej, pomysłodawcą i kuratorem festiwalu sztuki dźwięku Soundplay, oraz cyklu warsztatów Dźwiękowiska w CSW Łaźnia w Gdańsku. Jako artysta dźwiękowy i edukator współpracował z najważniejszymi instytucjami kultury w Polsce. Prowadził warsztaty, grał koncery, brał udział w wystawach i festiwalach. Zrealizował instalację dźwiękową Falowanie w ramach Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień oraz uczestniczył w cyklu wystaw dźwiękowych Polish Soundscape. Brał udział w wystawie Ogrody w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta. Zrealizował m.in. pojekty: Muzeum Dźwięków w Muzeum Narodowym w Krakowie, Baltic Sounds Good w ramach projektu Art Line, Arszyn Emigrant GPS w Muzeum Emigracji w Gdyni, oraz Perspektiven/Perspektywy – reinterpretacje utworów ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w Warszawie oraz Studia Muzyki Elektronicznej WDR w Kolinii. Wraz z Mariuszem Warasem stworzył instalację Fabryka w CSW Znaki Czasu w Toruniu, a także prezentował utwór Folk Science jako część projektu Pandemonium w AC Institute [Direct Chapel] w Nowym Yorku. Zrealizował projekty nagrań terenowych Arszyn-Emigrant, oraz W terenie-Suwalszczyzna.
Był stypendystą Museums Quartier w Wiedniu, stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Otrzymał stypendium rezydencyjne Fundacji Wyszehradzkiej w Galerii Skolska 28 w Pradze oraz Fundacji ArtsLink w Nowym Jorku – rezydencja w Ohio Sate University School of Music w USA. Przebywał i pracował w ośrodku muzyki elektroakustycznej EMS w Sztokholmie. Uczestniczył w rezydencji w Skalar Center for Sound Art and Experimental Music w Seyðisfjörður, Islandia. Brał udział w wielu festiwalach m.in: Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku, Narracje w Gdańsku. CoCArt w Toruniu, Unsound w Krakowie , Line_in : Line_out oraz Wien Modern w Wiedniu, Stimul oraz Echofluxx w Pradze, Sound Around w Kaliningradzie, Jazz and Experimental Music from Poland w Londynie i Istambule, Lublin Jazz Festiwal, Dni Muzyki Nowej w Gdańsku.

 

 

fot. Adam Gut