Usługa języka migowego
A A A
Instagram Facebook YouTube

Anna Klonowska Ogrody

Na zdjęciu widzimy artystkę ubraną w czarną sukienkę, trzymającą bukiet róż. Z lewej strony stoi mężczyzna z brodą, ubrany w ciemną marynarkę. Z tyłu widać duży okrągły obraz abstrakcyjny, w szarościach i błękitach, po prawej dwa mniejsze w błękitach i czerwieni.

Anna Klonowska i kurator Ryszard Ługowski podczas wernisażu.

 

Wystawa składa się z dwóch ogrodów: Ogrodu Zła i Ogrodu Możliwości.

Stawiam – sobie i innym, pytanie, skąd bierze się zło? Co powoduje, że dominuje w niektórych z nas?

Z jednej strony pokazuję zło w czystej postaci. Z drugiej pytam – czy można go było uniknąć?

Albo przez zmianę tego, czym było karmione, albo przez własny świadomy wybór.

Wystawa – to mój głos w tej dyskusji.

 

Absolwentka Wydziału Grafiki Warszawskiej ASP, dyplom z Wyróżnieniem Rektorskim.

Habilitacja w 2013 r., profesor akademicki.

Prowadzi Pracownię Rysunku i Malarstwa I, II r. na Wydziale Grafiki, ASP w Warszawie.

Zajmuje się głównie malarstwem, rysunkiem. Interesuje się kompozycją wieloelementową – multiplikacją. Zrealizowała 19 wystaw indywidualnych, brała udział w 35 wystawach zbiorowych.

 

Ciemny korytarz, prowadzący w dół do piwnicy. Na ścianach wiszą monochromatyczne obrazy w błękitach i zieleniach. Prace są podświetlone lampkami. Każdy obraz przedstawia portret kobiety.

 

Widok wystawy. Na ścianach widać dwa abstrakcyjne obrazy - tonda. Po prawej, na ścianie znajduje się napis „Ogród możliwości”, pod spodem, na podłodze leżą papierowe elementy – składane z papieru „zabawki” piekło-niebo.

 

Na zdjęciu widać artystkę ubraną w czarną sukienkę. Z tyłu na ścianie wiszą 3 okrągłe obrazy, w szarościach przedstawiające zarys serca, na którym umieszczone są czerwone nitki.

 

Wystawa dr hab. Anny Klonowskiej zatytułowana „Ogrody” to intrygujące i prowokujące wydarzenie, które skupia się na badaniu głębokich moralnych dylematów.

Składa się z dwóch ogrodów: Ogrodu Możliwości i Ogrodu Zła.

Ogród Zła – sześć tond z realistycznie przedstawionymi kobietami to portrety konkretnych zbrodniarek, które zdecydowały się popełnić zabójstwa w różnych kontekstach życiowych.
Artystka zachęca do zadumy, czy warunki życiowe determinują nasze wybory moralne?

W drugiej części wystawy, w Ogrodzie Możliwości, zadaje równie ważne pytanie: co wybieramy
w swoim życiu? To pytanie porusza kluczowe kwestie dotyczące naszych wartości, motywacji
i priorytetów.

Warto podkreślić, że podjęty tu temat jest niezwykle aktualny i znaczący w dzisiejszym świecie. Przedstawiony jest w sposób subtelny, ale zarazem wyraźnie zaznaczony na płótnach.

Jak podkreśla sama artystka, nie ma tu usprawiedliwienia czynów, nie ma ich obrony, ale głębsza refleksja nad naszymi wyborami, naszym systemem wartości, a także nad tym, jak zostaliśmy ukształtowani, i wpływem, jaki to wszystko ma na nasze życie i relacje z innymi.

Przekaz jest mocny i intrygujący przez sposób, w jaki artystka operuje olejem na płótnie i haftem.
W odbiorze niejednoznaczny, wręcz przewrotny, nie pozwala przejść przez wystawę obojętnie.

Ważnym elementem, spajającym cały zamysł artystyczny, są dwa tonda z przedstawieniem piekła
i nieba – zgeometryzowana wizja malarska inspirowana grą dziecięcą „Piekło – Niebo”.

Czy zdolność do odróżniania dobra od zła jest tak łatwa, jak nam się wydaje? Gra rozwija się, nabiera tempa dzięki malarskim, wirującym formom, w technice własnej autorki – to, co
w dzieciństwie jest zabawą, w dorosłym życiu zamienia się w szereg nieustannie podejmowanych decyzji. Dokąd poprowadzą – do piekła, czy do nieba? Czy zdolność do odróżniania dobra
od zła jest tak łatwa, jak nam się wydaje?

Pokaz dr hab. Anny Klonowskiej to nie tylko zbiór artystycznych dzieł, ale również przestrzeń
do rozważań i dyskusji. Jest dla tych, którzy są gotowi zastanowić się nad naturą moralności
i szukać głębszego zrozumienia ludzkiej psychiki.

Stanowi niełatwe wyzwanie. To prowokująca i angażująca wystawa, która na pewno pozostawi trwałe wrażenie i długotrwałe refleksje w umysłach odwiedzających.

Magdalena Kucza-Kuczyńska

 

Wydarzenie jest organizowane w ramach obchodów 55-lecia Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

 

Patronat honorowy:  Marszałek Województwa Mazowieckiego

Patron medialny: Radio RDC