Usługa języka migowego
A A A
Instagram Facebook YouTube

Festiwal Sztuk Wizualnych. Relacje

Artyści: Magdalena Lazar i Michalina Bigaj, Krystyna Jędrzejewska-Szmek, Paweł Janicki,
Bartosz Zalewski, Kuba Garścia, Karolina Żyniewicz, Paweł Bownik.

 

Kuratorzy: Małgorzata Miśkowiec, Karol Szafraniec,
Współpraca kuratorska: Milena Stryjewska

 

Kolejna edycja Festiwalu Sztuk Wizualnych. Relacje stanowi płynną kontynuację działań i refleksji podejmowanych w poprzednich latach. Znów w centrum wydarzenia znajduje się wystawa (Galeria XX1), koncentrująca się na sztuce interdyscyplinarnej, immersyjnej, w rozmaity sposób szukającej zakorzenienia w bardzo różnych aspektach rzeczywistości, w której refleksja nad technologią i jej przenikaniem się z naturą stanowi element kluczowy.

Prezentowane na wystawie prace zakorzenione są w materii, w energii żywiołów, ale i w informacyjnej, ekonomicznej i społecznej przestrzeni. Szukając nieoczywistych powiązań między tymi czynnikami sygnalizują problemy, zastanawiają się nad odpowiedzialnością i dalszymi działaniami związanymi z postępem i jego dylematami. Istota ludzka ukazana jest jako kruchy element na przecięciu licznych procesów, z których część jest przez nią wywołanych, inne są od niej niezależne. Świadomość relacji pomiędzy nimi stanowić będzie o jakości dnia jutrzejszego.

 

 

Zdjęcie jest wykonane wieczorem. Z mroku wyłania się instalacja zbudowana z różnych elementów organicznych oraz elektroniki. Widzimy zawieszone w przestrzeni trawy, gałęzie, suche kwiaty umieszczone w metalowych kwietnikach, po prawej stronie świeci lampa z żółtym abażurem.

Kuba Garścia  Strumień odwrócony, instalacja site-specific

 

Na białym kubiku leży obiekt artystyczny wykonany z drewna. Jest to jakby maska na oczy, z tyłu wystają korzenie.

praca Krystyny Jędrzejewskiej-Szmek

 

W pierwszym planie widać ciemne sylwetki widzów. W głębi na ścianie projekcja grafiki komputerowej.

Paweł Janicki Aleastock 2

 

Na zdjęciu widzimy artystki podczas performance. Ubrane są w błękitne długie suknie. Jedna z nich stoi przy pomalowanym na niebiesko metalowym pulpicie, druga siedzi na podłodze przy niższym pulpicie. Na pulpitach znajdują się szklane naczynia z wodą.

Michalina Bigaj, Magdalena Lazar Liquid Sound – performance dźwiękowy

Woda nosi brzmienia: szumy, pluski, rozbryzgi. Kap. Plask. Plum. Rzeki, morza, woda w rurach, umywalkach, krople deszczu rozbijające się o dachy, nawet kałuże przychodzą ze swoją unikalną audiosferą – ich instrumentem jest woda.

Początek jest wyliczanką poszczególnych typów wodnych dźwięków. Z czasem zaczynają się ze sobą łączyć w coś na kształt melodii. Krzyżują się ze sobą. Słyszymy jak woda przepływa z jednej strony pomieszczenia na drugą. Gdzieś daleko uderzył piorun.

W tym nielinearnym utworze kluczowa jest woda, za pomocą której artystki powołują do życia tony i brzmienia. Spływający z palców duetu medytacyjny utwór rozciąga się w wodną panoramę dźwiękową. W jej krajobrazie rozpoznać można dobywające się z rur dudnienia, burczenia kranów i bębnienia deszczu, pogłosy fal, szumy strumieni i huki sztormów.

 

Przy białym stoliku siedzą dwie kobiety, mają na twarzach jednorazowe niebieskie maski medyczne. Jedna ubrana jest na czarno, druga ma na sobie czerwony sweter.

Karolina Żyniewicz Signs of the Times. Collecting Biological Traces and Memories – działanie performatywne

 

Projekt Karoliny Żyniewicz poświęcony jest kolekcjonowaniu wspomnień oraz śladów biologicznych pandemii COVID- 19.  Jego centralnym materialnym punktem są maski medyczne, które stały się symbolem pandemicznej rzeczywistości, rzeczywistości przepełnionej niepewnością i lękiem. Zdjęcia ludzi zasłaniających twarz, będą z pewnością ikonicznym obrazem tego okresu.

Maski zbierane były w różnych fazach pandemii, co wpływało na to, jakie przeżycia wydawały się uczestnikom najważniejsze. Aktualnie, pandemia uznawana jest za zakończoną. Maski przestały być stałym elementem codzienności. Tym bardziej jednak, ciekawe jest, jakie wspomnienia będą pojawiać się
w opowieściach.

 

Na zdjęciu widzimy kuratorów wystawy. Po lewej stoi blondynka w czarnym żakiecie, mężczyzna w granatowej marynarce, dziewczyna w ciemnozielonej bluzce oraz ubrana na czarno tłumaczka języka migowego. W głębi widać gości galerii.

Od lewej: Małgorzata Miśkowiec, Karol Szafraniec, Milena Stryjewska

 

Fragment wystawy. W pierwszym planie widać błękitne pulpity o nieregularnym kształcie. Z tyłu na ścianach po lewej widać duże prace przedstawiające rośliny.

Po lewej w głębi: Paweł Bownik Disassembly

 

Na zdjęciu widzimy publiczność galerii podczas wernisażu.

 

 

Projekcja w ciemnej sali. W okręgu widać sylwetkę żółtego kanarka.

Bartosz Zalewski. Póki kanarek śpiewa, jesteśmy bezpieczni

 

 

Grafika komputerowa. Na czarnym tle duży czerwony napis Relacje. Po lewej stronie fragment czerwonego koła, na którym znajdują się loga organizatorów i patronów medialnych. Po prawej, na czarnym tle kalendarium wydarzeń.

Patroni medialni festiwalu: Magazyn SZUM, NN6T

zdjęcia: Ignacy Skwarcan