Tania fińska siła robocza Badanie alternatywnej ekonomii.
Kuratorka: Eulalia Domanowska
Warsztaty artystyczne 2 -12 luego 2007
8 – 15 lutego 2007
Fiński Platform w Galerii XX1 w Warszawie.
Mamy tendencję do upraszczania innych kultur i jedyną możliwością orientacji w innym środowisku jest robienie tego co robilibyśmy u siebie, w znanym nam świecie. Czy możliwym jest wtopienie się i tymczasowe stanie się częścią czegoś innego i nieznanego? Innymi słowy – zaadoptowanie się w cudzym środowisku? Czy możliwym jest zrobienie czegoś innego aby mieć alternatywne wybory w naszej sytuacji? Co właściwie się stanie, kiedy próbujesz wtopić się, stać się częścią innego, nieznanego? Czy nie moglibyśmy zmienić perspektywy i tym sposobem zauważyć i uwidocznić coś co jest codziennością i zarazem czymś niezwykłym, istniejącym tuż przed naszymi oczami, ale niewidocznym?
Czy też jest jakaś okrężna droga, kończąca się gdzieś na marginesie, albo nawet gorzej – w jakiejś pustce pomiędzy czymś co ani nie jest do końca znane ani nieznane. Czy ktoś może znaleźć punkt wyjścia z tej pustki i stać się bohaterem w obcym świecie?
Platform, z miasta Vaasa w Finlandii, tworzy wystawę opartą o działania przeprowadzone na tygodniowych warsztatach pobytowych w Warszawie. Kilku artystów, aktywnych w galerii, przyjechało do Warszawy i zaprosiło miejscowych twórców do udziału w projekcie, który odbywa się w przestrzeni Galerii XX1.
Współcześni nomadzi – Co myślą i czują? Czy potrafią się zaadoptować w nowym otoczeniu? Czy potrafią wydostać się ze stanu pomiędzy? Artyści Platform realizują swój projekt bez nachalnej dosłowności, umieszczając go w bardziej uniwersalnym czy też nawet filozoficznie potraktowanym kontekście wizyty w obcym miejscu. W czasie warsztatów artyści zaprosili ulicznych sprzedawców używanych rzeczy sprzed Hali Mirowskiej. W ciągu 2 dni (6-7 lutego) handel uliczny przeniósł się do galerii, co uczestnicy powitali z radością. Oprócz możliwości sprzedawania w ciepłym suchym pomieszczeniu, mogli poczęstować się herbatą i kawą i otrzymać drobną zapłatę za swoją pracę.
W Galerii XX1 fińscy artyści prezentują dokumentację swoich działań społecznych. Oprócz warsztatów, bezpłatnie wywoskowali posadzkę, pomalowali sufit i zorganizowali działanie muzyczne na dwie perkusje prezentowane w czasie ostatniej godziny pracy galerii każdego dnia w terminie 9-15 lutego 2007. Ich projekt kontynuuje teorię rzeźby społecznej Josepha Beuysa.
Platform jest miejscem sztuki w północnej Finlandii w mieście Vaasa położonym nad Zatoką Botnicką. Od 2000 roku grupa artystów, o woluntarystycznym charakterze i zmieniającym się nieco składzie, prowadzi galerię, będącą forum międzynarodowych pokazów, wystaw, wykładów oraz projektów tworzonych podczas pobytów rezydencjonalnych twórców z krajów europejskich. Galeria współpracuje z innymi tego typu miejscami w Europie na zasadzie wymiany. Takie wspólne pokazy zorganizowano np. ze szwedzką Galerią Verkligheten w Umea, szkocką grupą z Dundee, z artystami niemieckimi, włoskimi, węgierskimi, rumuńskimi, irlandzkimi, estońskimi i innymi. Grupa artystów nie myśli o swoim projekcie jako o galerii, a raczej jako platformie wymiany idei. Skupiają się szczególnie na kilku tematach i kwestiach, takich jak: globalne – lokalne, rola sztuki współczesnej na terenach peryferii, miejsce i tożsamość, badanie zależności między miejscem a tożsamością, twórcza społeczność, problem rozwoju urbanistycznego i twórczości. Działalność na peryferiach geograficznych nie musi oznaczać sztuki prowincjonalnej czy gorszej, o czym przekonuje aktywność Platform, które jest jednym z prężnie działających punktów na mapie fińskiej sztuki. Platform współpracuje też z Wyższą Szkołą Sztuki w niedalekim mieście Nykarleby, ośrodkami sztuki w Vaasa i innym galeriami i instytucjami artystycznymi Finlandii. Artyści organizowali takie akcje i warsztaty jak m.in. Spacer polarny promujący specjalny zdrowotny marsz ze specjalnymi kijami czy Dzień żyjących Ludzi badający różne style życia.
W projekcie w Warszawie wzięło udział 5 artystów: Ulrika Ferm, Albert Braun, Peter Rosvik, Jörgen Erkius i Maria Nordbäck. Jest to pierwszy pokaz Platform w Polsce.